In the Bruckner Year 2024 DORNINGER remixed the music of Anton Bruckner and performed it live on September 20, 2024 in the church of St. Severin with 36 Tannoy loudspeakers of different types. This recording is the studio version of it in excerpts.

"Bruckner Remixed In Space" - base (CDR, Digital)

In the Bruckner Year 2024 DORNINGER remixed the music of Anton Bruckner and performed it live on September 20, 2024 in the church of St. Severin with 36 Tannoy loudspeakers of different types. This recording is the studio version of it in excerpts.

December 6, 2024 - Reading time: 6 minutes

Dorninger “Bruckner Remixed In Space"
code: 2412-34
release date December 22nd 2024
format: CDR / Digital / Tape
style: Ambient, Electronica, Soundtrack Music

Tracklist:
1. Die Tragische Remixed (Ausschnitte aus der 8. Sinfonie aus Satz 1 & 2) - 18:02
2. Die Apokalyptische Remixed (Ausschnitt aus der 8. Sinfonie) - 05:23
3. Die Romantische Remixed (4. Sinfonie) - 17:22
4. DIY Soundtools - Séance mit Anton Bruckner - 08:04

In the Bruckner Year 2024 DORNINGER remixed the music of Anton Bruckner and performed it live on September 20, 2024 in the church of St. Severin with 36 Tannoy loudspeakers of different types. This recording is the studio version of it in excerpts.

About the project: www.base.at/bruckner-remixed/

In “Die Tragische Remixed” I collage cut-ups from the first two movements of the 8th Symphony. Meandering surfaces that resonate like long echoes of Bruckner are permeated and perforated by samples and original notes, while in “Die Apokalyptische Remixed” Bruckner's original notes meet distorted bass sounds of the now. Similar montage techniques can also be found in “Die Romantische Remixed”. Why is this necessary, isn't Bruckner himself enough? Why this heavy editing, why remix? Three magical words come to mind about Bruckner: Improvisation, innovation and freedom. And that's why this recording ends with a séance (“ DIY Soundtools - Séance with Anton Bruckner”), knowing full well that Anton Bruckner would never make music with such rudimentary circuits in 2024. But he would certainly have quenched his thirst for new sounds in 2024.

Reviews scroll down!

Dec. 22nd at 7pm (Vienna time): Listening Party at Bandcamp - join in!

Soon: Handmade CDR (1st Edition: 50 copies)

Reviews

Rigobert Dittmann - Bad Alchemy 127

Philippe Petit hat 2010 zu Gustav Mahlers 150. Geburtstag mit “Off to Titan” dessen 1. Sinfonie als Sonic Fiction vergegenwärtigt. 'Fadi' DORNINGER hat, wie am 20.9.2024 in der Kirche St. Severin in Linz zu hören war und nun auf Bruckner Remixed in Space (Base Records) zu hören ist, anlässlich von Anton Bruckners 200. 'die Tragische remixed', die monumentale 8. in c-Moll, die auch 'die Apokalyptische' genannt wird. Mit Exzerpten aus dem dramatischen 1. Satz (mit seiner 'Totenuhr'-Coda) und aus dem 2., wo Bruckner den deutschen Michel ins Land hinaus träumen lässt. 'Fadi' kehrt als Linzer dabei vor allem den orgelnden Bruckner hervor – der war schließlich 13 Jahre lang Domorganist in Linz gewesen. Und dämpft und transformiert dafür den berühmten 'Bruckner-Rhythmus' und die wagnerianischen Pauken & Posaunen zu dark-ambientem Drone, zu rauem Staccato und ostinatem Groove mit extrem verzerrtem Fuzz, zum faszinierenden Kontrast von knarrendem Basstubasound mit Pizzicato und einsamer Bläserstimme und erneut großer, mit martialischen Salven durchsetzter Orgeltragik. Dazu moduliert er mit 'die Romanti­sche remixed' Motive der 4. Sinfonie, mit der er schon 2016 die Ausstellung »Mein Bruckner« in der Galerie Forum Wels brucknerisiert hatte. Mit wieder dröhnender, sehnender Dehnung, als ein entbeintes Brausen. Bis das rhythmisch zu tändeln beginnt, zu wieder schmachtender Melodik und fuzzverzerrten Synth-Bläsern, wobei der Sound­toolsound das wuchtig Orchestrale durch ein denkbares ELP-Derivat hindurch entmufft. Das wird zuletzt mit der noiseverliebt technoiden, mit Stepper Motor Synth motorisierten 'Seance mit Anton Bruckner' noch gesteigert, mit pfeifenden und fauchenden Impulsen, trappeligen Beatz, insistentem Zweiklang und zuletzt orgelig schwankender Stereo­phonie. Dass Bruckners Musik mit Mahler, Sibelius, Schönberg, Hindemith und Schos­takowitsch im Ocean of Sound weiterbrucknert, während Hitler, dem die Fanfare aus der 3. Sinfonie die 'entartete', 'jüdische' Kunst wegblasen und das Adagio aus der 7. Sinfonie einst als Trauerflor dienen sollte, zum 'Kommunisten' und zum Vogelschiss verkommt, das wäre nicht nur 'Ironie der Geschichte', das würde Maßstäbe geraderücken. [BA 127 rbd]

Alfred Pranzl "Das Sinnliche in Bruckners Musik" - Interview SKUG

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About

DORNINGER is a sound art and band project by Wolfgang "Fadi" Dorninger

// DORNINGER - soundart / music / crossmedia

THE ARTIST The German Wikipedia summarizes: "Wolfgang 'Fadi' Dorninger (* 1960 in Linz) is an Austrian musician, music-producer and artist. He composes music for movies, theatre, modern dance and sound-installations".